Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Neregistrovaní uživatelé mají přístup pouze k odpovědím na dotazy odeslané za posledních 12 měsíců. Pokud chcete mít přístup ke všem odpovědím na dotazy nebo posílat vlastní dotazy, je potřeba se registrovat, případně se přihlásit.

Dotazy

  • bezúplatný převod
    30. 04. 2024

    Jak doúčtovat bezúplatný převod příspěvkové organizaci. Jedná se o to, že v r. 2023 byl podepsán předávací protokol na předání majetku PO. Jenže pochybením nebyla proúčtována obcí část předávaného majetku z účtu 042 v částce 750 tis. Nevím vůbec jak tuto situaci vyřešit.

    Účetně se jedná o chybějící zápis 401 MD/ 042 D. Spíše je potřeba ale dořešit i další okolnosti - zda neměl být majetek již zařazen jako dokončený, tzn. chybějící oprávky, jestli na to není dotace, která by se předala přes účet 403 (snížil by se o to účet 401). Jestli je ale doba od nezařazení pár měsíců, předala bych PO v pořizovací ceně a ať si hned začne nově odepisovat. 

    Ale možná majetek PO účetně převzala, obec jen nevyřadila, pak stačí doúčtovat u obce zápis 401/042 a případně jen ověřit, že se opravdu neměla předat i nějaká související dotace.

  • Veřejnoprávní smlouva
    30. 04. 2024

    Zastupitelstvo schválilo veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace s Nadačním fondem EDUZMĚNA (nezisková organizace se sídlem v Praze). Jedná se o neinvestiční dotaci na činnost pro rok 2024 za účelem provozování služby Týmu duševního zdraví na základní škole zřízené městysem ve výši 130 200,00,- Kč. Dotace by měla být poskytnuta příjemci do 30.5.2024, vyúčtování nejpozději do 31. 1. 2025 a nevyčerpané prostředky jsou povinni vrátit do 15.2.2025. Prosím o celkové účtování (účty, odpa, pol).

    Dotaci poskytnete zápisem 373 MD/ 231 D, RS pol. 5221, odpa lze zvolit 3113, 3119 nebo úplně obecný 3299, ale volila bych z tohoto okruhu, protože účelem je pomoc při vzdělávání.

    Předpis na podrozvahu 999/916 není nutný, pokud se peníze pošlou bezprostředně po uzavření smlouvy. 

    K 31.12.2024 (případně dříve - k datu podání vyúčtování, když ho podají během roku) musíte zaúčtovat spotřebovanou výši do nákladů. Podle termínu vyúčtování by se mělo stihnout nejpozději do závěrky proúčtovat bez dohady rovnou předpis vyúčtování 572 MD/ 345 D. Bude-li celá dotace spotřebovaná, tak zároveň zúčtování zálohy 345 MD/ 373 D.

    Kdyby vznikl nedoplatek, zúčtuje se celá záloha a zbytek se dopošle 345/231, spíše může vzniknout přeplatek, kdy byste zápis 345/373 účtovali jen ve výši, co spotřebovali a přeplatek přijmete 231 MD/ 373 D, RS pol. 2229. 

  • Správce rozpočtu, hlavní účetní - PO do 5 zaměstnanců
    30. 04. 2024

    Dobrý den, v naší PO proběhla kontrola ze školní inspekce, která jí vytkla, že správce rozpočtu a hlavní účetní nemůže dělat externí účetní. PO má 5 zaměstnanců. Jsem z toho trochu zmatená, jelikož v metodickém pokynu CHJ č. 12 z roku 2020 je uvedeno, že "V příspěvkové organizaci, která nemá víc než 5 zaměstnanců, může být hlavním účetním nebo správcem rozpočtu jiná fyzická osoba, než zaměstnanec příspěvkové organizace." V zákoně 320/2001 je zase že správce rozpočtu a hlavní účetní může dělat pouze zaměstnanec. Musí PO s externím účetním uzavřít DPP, aby mohl vykonávat sloučenou funkci správce rozpočtu a hlavní účetní? Nebo bude lepší pověřit školnici nebo kuchařku správcem rozpočtu a externímu účetnímu nechat funkci hlavní účetní. Moc děkuji za radu.

    Je to tak, jak je napsáno v metodickém pokynu. V zákoně č. 320/2001 Sb. to najdete v § 26, odst. 8:

    "(8) U orgánu veřejné správy, který nemá víc než 5 zaměstnanců, může být hlavním účetním nebo správcem rozpočtu jiná fyzická osoba než zaměstnanec orgánu veřejné správy."

    Můžete argumentovat tedy nejen pokynem, ale i přímo zněním zákona. 

  • DPPO
    29. 04. 2024

    Dobrý den, potřebovala bych si ověřit postup při sestavování DPPO. Výnos z místních poplatků do zd. příjmů nevstupuje, takže do výdajů samozřejmě nepatří náklady na svoz odpadu komunálního i toho tříděného. Výnosy od EKOKOM - za zpětný odběr, proti tomu je stejná částka od svozové firmy jako náklad na svoz (to bych teoreticky do DPPO zařadit mohla, ale výsledek bude 0 Kč) Dále máme výnosy z prodeje dřeva...k tomu, ale kromě nějakých pěstebních činností a nákupu sazenic nemám nic do nákladů. Dřevo těží obecní pracovníci, nedokáži průkazně "vyčlenit" nějaký mzdový náklad, kolik času tam strávili, stejně tak, kolik spotřebovali nafty.... Jinak máme nějaké drobné příjmy z prodeje občerstvení, tam jako náklad mohu dát nákup občerstvení (504x604). Ale pořád jsme dost v zisku, což se FÚ úplně nelíbí (sloučený FÚ - nový správce). Ale úplně nevím, co bych s tím mohla ještě udělat. Pokud nemám "jasné" náklady, tak je proti výnosům prostě nedávám. Děkuji

    Co je pro mne důležité - vše máte vyhodnoceno podle Vašich výkazů jako hlavní činnost, nikoliv hospodářskou. A v tom případě platí, že pokud by byla určitá činnost daňově ztrátová, tak ji máte vyloučit ze zdanění (výjimkou je nájem a přímy z reklam). Takže naplříklad pokud máte výnosy z prodeje zboží podle výkazů 41,78 tis. Kč a náklady na prode zboží na 504 jsou ve výši 44,17 tis. Kč (a budu předpokládat, že je správně zaúčtováno), tak tuto činnost vylučujete ze zdanění.

    U EKOKOM - pokud si to chcete komplikovat, tak za sebe bych prvotně hodnotil činnost "odpady" jako celek - zda je zisková či ztrátová (tedy celkové náklady a proti tomu EKO KOM + poplatky). pokud by byla zisková tak bych přiřadil k výnosům z poplatků náklady na svoz ve stejné výši a zbytek bych vyhodnotil, že je ke zdanění (tedy výnos EKO KOM a zbytek nákladů na svoz). Ale upřímně - v praxi bych se s tím nedělal a tím, že zdaňuete sami sobě bych náklady na svoz vyloučil komplet a nechal výnos z EKO KOm ke zdanění.

    S tržbou za dřevo bych uděla to samé.

    Zkuste se prosím podívat na dokument " Daň z příjmů USC 2020" - ten nejjednodušší režim zdanění tam vysvětluji. Obce mají většinou vyšší daně, nedávají všechny možné náklady - postupují tzv. opatrněji, když platí daň samy sobě. 

  • Oplocení dětské hřiště
    29. 04. 2024

    V evidenci mám vedeno Dětské hřiště včetně oplocení a hrací prvky na 021 celková hodnota činí 167000,00 Kč . Původní oplocení je dřevěné plaňkové , dřevěné sloupky ( již velmi ztrouchnivělé) , plot byl odstraněn a letos nahrazen drátěným oplocením (plotové panely) + plotové sloupky cena nového oplocení činí 97000,00 Kč . Prosím jak účtovat jako TZ nebo opravu a jak mám vyřadit původní oplocení (hodnota 67000,00 Kč ). Druhý dotaz: obec vyměnila v roce 2023 okna včetně žaluzií , ale byly pořízeny pouze plastová okna , žaluzie pořízeny až v letošním roce 8.000,00 zaúčtovala jsem jako podlimitní TZ549/231 3613 5137, mám zařadit 028/088. Jedna žaluzie vyjde na cenu 867,.- Kč , ale DDHM vedu až od 1000,.- kč .Pomocnou evid. vedu do 1000,.- Kč (pol. 5139) mám zapsat do majetku děkuji .

    1. Lze podle popisu obhájit novou výstavbu - původní plot byl v podstatě zcela odstraněn, což se nám tu i argumentačně hodí, protože bude pro Vás lepší oplocení evidovat jako samostatnou stavbu. Původní oplocení by se mělo vyřadit, možná má ale tak nízkou ZC, že to nebude potřeba. No ale když máte informaci o pořizovací ceně původního plotu, tak správně by se mělo provést dílčí vyřazení části stavby hřiště takto:

    Zjistíte míru odepsanosti stavby hřiště včetně oplocení, výpočet: výše oprávek ke hřišti na účtu 081 děleno pořizovací cena 021. Tímto poměrem vynásobíte PC plotu 67 tis. Kč a zjistíte, jaká je výše oprávek k oplocení. Pořizovací cena 67 tis. Kč minus takto zjištěné dílčí oprávky = ZC plotu, kterou zúčtujete zápisem 551 MD/ 081 D, k tomu vyřazení 081 MD/ 021 D v PC 67 tis. Kč. Nezapomenout to nejen zaúčtovat, ale vyřadit i z karty hřiště (pokud nezjistíte, že ZC je tak nevýznamná, že to nemá cenu řešit).

    2. Pozor na položku, pro podlimitní TZ je již několik let určena pol. 5123. V případě, že si stanovíte žaluzie jako nedílnou součást stavby s tím, že se v tomto případě vzhledem k částce jedná o podlimitní TZ, tak se účtuje jen 549/231 s pol. 5123 a majetková evidence tím pádem odpadá, zásah se jen poznamená na kartu budovy. Pokud byste je chtěli evidovat jako samostatné věci, pak byste účtovali 558/321, pol. 5137 a zařazení 028/088 - kdybyste z nich chtěli udělat soubor. V případě evidence po jednotlivých kusech by pak vzhledem k jednotkové ceně připadal v úvahu účet 902 - 501/321, pol. 5139, zařazení 902/999 (jestli pomocnou evidencí myslíte podrozvahu - lze si i stanovit, že majetek pod hranicí účtu 028 považujete za krátkodobý a účet 902 tak nepoužijete, pak jen 501/321 a pol. 5139). 

    Všechny varianty jsou možné, záleží na Vás a i jak máte upravenou evidenci na účtu 902, osobně si nemyslím, že žaluzie jsou tak nezbytnou součástí stavby, takže účtovat je jako samostatné věci je určitě v pořádku. 

  • Dar nebo náklady na reprezentaci
    29. 04. 2024

    Pan starosta předal při své zahraniční cestě za účelem podpisu Smlouvy o partnerství jako pozornost dřevěný betlém. Je správné účtování: položka 5194 a účet 543 (dary) nebo 513 (náklady na reprezentaci) ?

    Jejda - snad jste nedarovali nejslavnější český betlém z Třebechovic :o). Asi jde jen o nějakou symbolickou dřevěnost :o). 

    Je to dar, klidně 543 a pol. 5194, měl by být dle ocenění schválen orgány obce - radou, nebo zastupitelstvem. 

  • nákup osobního automobilu
    29. 04. 2024

    Dobrý den, máme objednaný nový osobní automobil. Dnes jsme museli zaplatit fakturu za vůz a do 10 dní dostaneme automobil. Zrovna je konec měsíce a tak nevím, jak a kdy co zaúčtovat do účetnictví a majetku, v dubnu do účetnictví a do majetku v květnu? Kolik let by prosím měl mít životnost osobní automobil? Druhý osobní automobil jsme měli od Škofinu na úvěr, úvěr byl 10.4.24 doplacen, přepis automobilu na Obec se uskuteční 30.4. Do majetku převedu 30.4.? A v účetnictví 30.4. zaúčtuji 022 MD, 042 D. Poplatky za převod zahrnu do ceny automobilu? Moc děkuji.

    Datum zařazení do registru majetku i datum účetního zápisu zařazení 022 MD/ 042 D by měly být totožné, registr majetku je podružná účetní evidence. Pokud nemáte vystavenou zálohovou fakturu, tak zaúčtujte předpis 042 MD/ 321 D, na účtu 042 zůstane automobil až do doby dodání a mělo by se i se zařazením čekat správně až na okamžik, kdy bude auto provozuschopné, což znamená i splnění administrativních záležitostí (zápis do registru vozidel, STK, přepis majitele... podle situace).

    Druhý automobil asi myslíte, že byl na leasing, nebo tam bylo nějaké zajišťovací právo, nikoliv klasický úvěr, že na Vás přechází vlastnické právo až doplacením. Do majetku zařaďte datem přepisu 30.4., kdy i zaúčtujte zápis zařazení 022/042. A ano, poplatky za převod jsou výdajem souvisejícím s pořízením auta, také patří na účet 042 jako součást pořizovací ceny. 

    A ještě k životnosti automobilu - podle svých zkušeností a Vašeho odpisového plánu. Obecně bych volila 8-10-12 let. 

  • Dotace po zařazení majetku do užívání, majetek
    29. 04. 2024

    Dobrý den, mám několik dotazů: 1. obec vybudovala komunikaci v části obce. Komunikace byla dokončena v 12/2023 a byly uhrazeny také všechny faktury týkající se této akce. V lednu 2024 byla stavba zkolaudována a zařazena do užívání. V březnu 2024 jsme obdrželi rozhodnutí o schválení dotace do MMR ve výši 960.000,00 Kč. Dohadu jsem netvořila, protože jsem k dotaci neměla žádné podklady. Prosím o radu s účtování. - oznámení o dotaci (registrace akce - ex ante) 16. 3. 2024: 915/999 - příjem dotace: 231 pol. 4216/ 346 - podání závěrečné zprávy: 346/403 a zapsání dotace na majetkový účet komunikace. 2. obec zakoupila do restaurace, kterou pronajímá 2 digestoře. Nejsem si jistá jestli se jedná o TZ nebo o pořízení majetku 022. Na faktuře je uvedeno: 1 digestoř 37.200,00 Kč, 2 digestoř 29.900,00 Kč k tomu je ještě potrubní vedení 32.100,00 Kč, drobný montážní materiál 2.100,00 Kč a montáž, školení, zapojení 10.300,00 Kč. Původně v restauraci digestoře byly, ale ty nepořizovala obec. Tak nevím jestli mám sečíst všechny náklady 44.500,00 Kč a rozdělit je na půl a navýšit cenu digestoří (022) nebo udělat TZ, protože je tam i to potrubní vedení. 3. obec zakoupila nový fasádní držák na vlajky, který bude vyměněn za původní (bude přišroubovaný na budově OÚ) 1 ks 2.190,00 Kč. Majetek v hodnotě 1.000,00 – 2.999,00 Kč vedeme v podrozvaze. Mám zaúčtovat držák jako opravu nebo zařadit do majetku? Děkuji za odpověď.

    Dobrý den, dotazy jsme započetli na dva dotazy. 

    1. K účtování na podrozvahu je jistější mít rozhodnutí, nejen registraci, ale podle všeho máte vydán jednotný dokument - "Registrace akce a rozhodnutí", pak je to v pořádku. Jestli pošlou dotaci před podáním závěrečné zprávy, klidně účtujte o záloze 231/374, souhlasím, že zápis 346/403 zaúčtujete po podání (nejlépe i akceptaci) závěrečné zprávy. K datu, kdy dotaci takto zaúčtujete na účet 403, jí také zadáte na kartu majetku, aby se nově začala rozpouštět (je to tak i v souladu s MF, účetní předpisy konkrétněji postupy účtování o dotaci přiznané po zařazení neřeší).

    Zápis 346/403 a 231/346 je správný, jestli peníze pošlou po podání závěrečné zprávy.

    Nezapomeňte odúčtovat podrozvahu - k datu přijetí peněz, nebo předpisu pohledávky na 346 - co nastane dříve.

    2. Účtovala bych všechny náklady jako TZ budovy. Vzhledem k účelu je to více odpovídající, než samostatná věc.

    3. Nevím, jak evidujete původní držák, jestli jako samostatnou věc, tak jej vyřaďte. Nový držák bych v takovém případě účtovala jako podlimitní TZ budovy na účet 549 s pol. 5123 - plní účel budovy, je s ní spojen. Pak byste již při další výměně účtovali o opravě (je dobré si na kartu budovy poznamenávat i podlimitní TZ, abyste věděly, co vše je součástí dané stavby). Jestli původní držák evidujete jako součást budovy (nevedete ho někde samostatně), pak souhlas s tím, že teď při výměně budete účtovat o opravě. 

  • Kdy účtovat účet 388 - dohadný účet aktivní
    29. 04. 2024

    Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o upřesnění, kdy správně účtovat o dohadě účtu 388 / k účtům 403 a 672 - se zaúčtováním dotace. Někdy se dočítám, že při zařazení do majetku a jindy v průběhu roku a také na konci roku. Informace o přiznané dotaci, se také většinou dovídám z bankovního výpisu, kdy nám byla částka poukázaná. Někdy celá, někdy záloha. Co pak s tím. Moc děkuji za upřesnění a všechny informace, které nám poskytujete.

    Na účet 403 se dělá dohada 388/403 na transfer nejpozději k 31.12., a to ve výši způsobilých výdajů na pořízení DM krát podíl přiznané dotace rozhodnutím nebo smlouvu. V průběhu roku se dělá jen v případě, že je pořizování DM dokončené a majetek se zařazuje do užívání (zápis např. 02x MD/ 042 D) a k tomu 388/403 ve výši podílu dotace na pořizovací ceně dl. majetku. A zároveň se dotace přiřazuje na kartu majetku - tím se zajistí, že se začne rozpouštět proti odpisům. Když jsou pak následně u dotace nějaké korekce (něco se sníží apod.),  a liší se od dohady tak se již dle ČÚS 709 na kartu nezasahuje a jen se zaúčtuje dle bodu 4.2.6. na dal 403 a rovnou 672/403 - tj. na kartě se nemění, v účetnictví se jen proúčtuje. Dotace na kartě majetku se však může opravit, pokud se jednalo o chybu. 

    U neinvestiční dotace jsou pak dohady 388/672 vždy do období, kdy vznikly související náklady. Tam je tedy pravidlo, že stačí dohadu účtovat vždy k 31.12. když je přiznaná neinvestiční dotace (rozhodnutí, smlouva), jsou v daném roce vynaloženy způsobilé náklady na účtech 5xx, ale dotace nebyla v průběhu roku vyúčtovaná (pokud se stihne v roce nákladů vyúčtovat, účtuje se rovnou předpis 34x MD/ 672 D). 

  • Vyúčtování energií
    29. 04. 2024

    Dobrý den, obec má uzavřenou smlouvu s dodavatelem EE v nájemním bytě. Nájemce hradí zálohy obci. Nyní budu vystavovat fakturu nájemci na základě vyúčtování. Prosím o účtování jak v případě nedoplatku tak přeplatku . Děkuji Šubrtová I. (Nejsme plátci DPH)

    Mohu Vám uvést ilustrativní příklad (postupy účtování s výkladem najdete např. i v dokumentu k účtování záloh - "Komplexní účetní cyklus"):

    Var. A přeplatek nájemce

    Spotřeba 500

    Zálohy 600

    Přeplatek 100

    Účtování:

    311 MD/ 321 D 500 - předpis spotřeby, tímto zápisem zaúčtujete již vyúčtovací fakturu od dodavatele, pokud jste jí účtovala 502/321, tak přeúčtování ve výši spotřeby nájemníků je zápisem 311 MD/ 502 minus MD (jinak zde neřeším další zúčtování  dodavatelem - 321/314 zúčtování záloh obdobně jako níže s nájemníky...). 

    324 MD/ 311 D 600 zúčtování zaplacených záloh

    Vrácení přeplatku 311/231 100, odpa 3612, pol. 5909. Účtování přeplatku přes účet 311 je vhodné u většího bytového fondu, kde se to nedá tak snadno rozklíčit.

    Pokud byste chtěli přeplatek nechat jako zálohu do dalšího období (po dohodě s nájemníkem), tak je možné zúčtovat zálohy jen do výše spotřeby tzn. zápis 324/311 účtovat ve výši 500, tím přeplatek zůstane na účtu 324, kde ho necháte (případně lze přeplatky vracet i z účtu 324, zápisem 324/231). 

    Var. B nedoplatek nájemce

    Spotřeba 500

    Zálohy 400

    Nedoplatek 100

    Účtování:

    311 MD/ 321 D 500 - k předpisu vyúčtování viz výše u varianty přeplatku.

    324 MD/ 311 D 400 - zúčtování uhrazených záloh.

    Příjem nedoplatku 231/311, odpa 3612, pol. 2111.

    Když nejste plátci DPH, lze účtovat o spotřebě nájemníků přeprodejem, tj. postup viz výše, kdy spotřebu předepíšete rovnou jako pohledávku na účet 311.

    Je i možnost nechat fakturu dodavatele na účtu 502, proti tomu předpis spotřeby nájemníků účtovat 311/602, ale u meziročních fakturací se pak k 31.12. musí účtovat dohady 502/389 a 388/602, tak je to ve výsledku jednodušší účtovat tak, jak jsem Vám výše namodelovala. 

  • koupě nemovitosti
    26. 04. 2024

    Obec se rozhodla koupit nemovitost včetně pozemku za částku 18 mil.Kč . 9 mil Kč zaplatí ze svých peněz a na zbytek bude mít úvěr, který bude splácet 10 roků. KS byla schválena na ZO, na základě tohoto schválení vytvořím rozpočtové opatření, abych měla peníze na paragrafu na úhradu. Úhrada bude rozdělena na první splátku při podpisu smlouvy a druhá, jak se zapíše do KN. Poradíte mi prosím jak se zaúčtováním koupě nemovitosti, zapojení úvěru do účetnictví a do rozpočtu. Dále v KS je uvedena pouze částka za všechno, jakým způsobem se řeší zvlášť cena pozemku a cena nemovitosti, znalecký posudek?

    Účetně je to tak, že předpis pořízení se má účtovat ke dni, kdy se kupní smlouva podá formou návrhu na vklad do KN. První splátka bude ve vašem případě splacena dříve než bude proveden návrh na vklad, proto je vhodné účtovat zápisem 052 MD / 231 + RS (par. dle druhu, pol. 6121, 6130) D ve výši 9 mil. K datu návrhu na vklad předpis pořízení 042 MD/ 378 D (321 D) ve výši 18 mil. Kč, zúčtovat zaplacenou zálohu první splátky zápisem  378 MD / 052 D a zařazení 021 a 031 MD/ 042 D včetně vedlejších pořizovacích nákladů (např. poplatek za návrh na vklad, zpracování ZP a další). 2 splátku po zaplacení zaúčtujete 378 MD / 231 D (nebo 451 D, podle toho jak budete čerpat úvěr, zda přímo z úvěrového účtu nebo převodem na běžný účet.) + RS (par. dle druhu, pol. 6121, 6130)

    Položka 6130 je pro pozemky a pro stavbu pol. 6121 nebo je možné použít jenom položku 6121 jak na stavbu, tak i na pozemek. Ve smlouvách často nebývá uvedeno ocenění stavby a ocenění pozemku jednotlivě, proto náplň položky 6121 nám umožňuje zařadit výdaj za pořízení pozemku a stavby vždy na položku 6121. 

    V případě, že se majetek pořizuje koupí (=úplatný převod), oceňuje se pořizovací cenou, což je kupní cena plus související náklady (poplatek za vklad, za sepsání smlouvy, za ZP apod.). Znalecký posudek se tedy nemusí nechávat zpracovat pro účely ocenění majetku do účetnictví, většinou u větších nákupů si ho raději obce nechávají zpracovat kvůli určení vhodné kupní ceny nebo pro rozvrh kupní ceny. Ale není to nutnost. Je však nezbytné rozvrh kupní ceny do účetnictví udělat - nejvhodnější a nejlevnější je se domluvit s prodávajícím, zda by vám dal přílohu, kde by uvedl nacenění budovy a nacenění pozemku. Případně se volí další způsoby - např. se ocení pozemek dle oceňovacích předpisů a zbytek do budovy. On někdy i ZP nepomůže, protože se často dělá na obdobnou nemovitost (tj. opět jedna cena budova a pozemek). Je vhodné aby rozdělení ceny určil někdo jiný než účetní - vedení obce, nějaký správce majetku apod.

    Přijatý úvěr je součást financování rozpočtu. Mělo by se schválit rozpočtové opatření na položce 8123 ve výši v jaké očekáváte čerpání úvěru pro rok 2024, kdykoliv před zahájením čerpání úvěru. Jedná se o tzv. kladné financování a smí se dát do rozpočtu, jen když je uzavřena smlouva o úvěru, řádně schválená v ZO: 

    O úvěru se neúčtuje v době podepsání smlouvy nebo schválení v ZO, ale až v okamžiku, kdy se úvěr začne čerpat. Existují dvě varianty čerpání úvěru. Jedná se přímé a nepřímé čerpání. Záleží co máte v úvěrové smlouvě dohodnuto.

    První varianta - nepřímé čerpání:

    Druhou splátku zaplatíte ze svého běžného účtu zápisem 378 MD / 231 + RS par. dle druhu, pol. 6121, 6130 D a poté teprve úvěr načerpáte na váš ZBÚ: Zápis 231 MD 8123/ 262 D zaúčtujete na BÚ, zápis 262 MD/ 451 D je zobrazením čerpání úvěru na úvěrovém účtu (k úvěru dává banka výpis). Někdo účtuje bez 262, jen na BÚ zápis 231/451, ale přesnější je účtovat, zápisem přes účet 262 s tím, že úvěrový účet není v tomto případě dalším ZBÚ, výpis úvěrového účtu slouží jako podklad k ověření aktuální výše jistiny úvěru (účet 451). 

    Druhá varianta - přímé čerpání:

    U přímého čerpání na úvěrovém účtu, budete účtovat druhou splátku přímo na něm zápisem 378 MD/ 451 + RS (par. dle druhu a pol. 6121, 6130). Položku 8123 MD zpravidla generují programy automaticky dle obratu účtu 451.

    Dále se pak také musí rozpočtovat splátky na pol. 8124 podle rozložení v letech. Splátky budete asi posílat na úvěrový účet, zápis 451 MD/ 231 D, pol. 8124, nebo např. 262 MD/ 231 D s pol. 8124 a připsání na úvěrovém účtu 451 MD/ 262 D.

    Úroky se účtují 562 MD/ 231 D odpa 6310 (nebo paragraf dle účelu majetku) pol. 5141, ale lze je dávat do doby dokončení majetku i do ceny investice (042, pol. 6121), pokud si to tak stanovíte ve směrnici (dle ČÚS 710 byste si měli vybrat, jak u úroků z úvěru postupujete, zda je zahrnujete či nezahrnujete do ceny majetku, ale pozor, vždy jen do doby zařazení majetku, obdobně si máte zahrnování/nezahrnování upravit i u nákladů na administraci transferu). 

    Kompletní účtování o úvěrech najdete v dokumentech ke stažení - dokument "Úvěr a termínované vklady z 18.4.2020.

  • Příspěvek vlastnímu s.r.o.
    26. 04. 2024

    Potřebovala bych poradit s následující situací. Obec se stala 100% vlastníkem společnosti s .r.o. a teď jí potřebujeme převést finanční prostředky na opravu majetku a na provozní náklady. Jak toto prosím nejlépe a nejjednodušeji udělat? Abychom nemuseli jít cestou zvyšování základního kapitálu? Můžeme jim poskytnou finanční dar, nebo příspěvek z rozpočtu obce - tak jak si žádají zájmové spolky? Nebo je možný pouze příspěvek mimo základní kapitál? Jednalo by se o částku cca 1mil Kč. a je pravděpodobné, že by se příspěvek musel v budoucnu opakovat. Jen upřesním, že naše obec je plátcem DPH.

    K zodpovězení dotazu nemáme dost informací - záleží na situaci konkrétní s. r. o.  - jaké má činnosti, zda tam budou ty ztráty spíše trvale či je to jen nějaký přechodný stav. Pokud správně chápeme, lze asi očekávat, že ta potřeba dofinancovávat bude dlouhodobější ... Zejména pokud by to s. r. o. provádělo nějaké veřejně prospěšné aktivity, tak by asi dávalo loiku dofinancování dotace na provoz (případně nějakou konkrétní akci). Samozřejmě tato dotace bude součástí výnosů daného s. r. o. a bude vstupovat do základu daně z příjmů (nicméně pokud by tady byla dlouhodobá ztrátovost, tak by to bylo v pořádku). Pokud by to bylo třeba jen na nějaké překlenutí situace (rozjezd určitých aktivit ...), tak by dávala smysl půjčka nebo příplatek k vlastnímu kapitálu.

    Samozřejmě pro všechny formy je nezbytné dodržet podmínky zákona č. 250/2000 Sb. - tedy pokud dotace tak žádost, schválení, sepsání smlouvy, zveřejnění, vypořádání dotace. Můžete i příplatek mimo U příplatku/půjčky bude potřeba rozhodnutí zastupitelstva ..... Nicméně předpokládám, že toto všechno již víte.

    Tak se omlouváme, ale na takto obecný dotaz neumíme odpovědět určitěji - toto se běžně modeluje individuálně pro každý jednotlivý případ.

  • Směna pozemků
    26. 04. 2024

    Od Římskokatolické církve směňujeme pozemky o stejné výměře - 339 m2. Ceny ve smlouvě uvedené nemáme a účetní hodnota našeho pozemku je 1 800,00 Kč. Jak zjistíme cenu nabývaného pozemku? Musí být znalecký posudek? Veškeré související náklady zaúčtuji do nákladů?

    Pokud ceny pozemků nejsou uvedené ve smlouvě, tak se nabyté pozemky oceňují reprodukční pořizovací cenou, v takovém případě se související náklady jako poplatek za návrh na vklad a geometrické zaměření účtuje do nákladů (vklad do KN účet 538 a náklady za geodetické zaměření na účet 518). RPC bych zvolila kvalifikovaným odhadem současné ceny za m2 podobných pozemků v okolí - není to ale odpovědností účetní, měl by podepsat na nejmenších obcích alespoň starosta. 

    Nové pozemky vzniklé ze směny zaúčtujete 042/321 a zároveň předepíšete výnos ze směny 311/647 a vzájemné zúčtování 321/311 - všechny tyto zápisy v hodnotě nabývaného pozemku.  Ještě je potřeba vyřadit pozemky vedené v účetní hodnotě 554/031. Vše se zaúčtuje k datu podání návrhu na vklad. U směn se nikdy neúčtuje zápočet přes rozočtovou skladbu. 

  • Nemovitost a DPH
    25. 04. 2024

    Dobrý den, zastupitelstvo rozhodlo o koupi budovy včetně pozemku. Budova byla v roce 2021 rekolaudována, tudíž kupní cena je s DPH. V současné době se budova pronajímá za účelem podnikání a smlouva o pronájmu bude nadále uzavřena s městem a nájemcem. Je předpoklad, že budova bude dále 3-5 let pronajímána, pak bude rekonstrukce a bude přestavěno na mateřskou školu. Lze prosím uplatnit odpočet DPH? Já bych uplatnila v plné výši a sledovala po dobu 10 let. Od doby, kdy bude využíváno pro mateřskou školu bych vracela 1/10 DPH za každý zbývající rok. Je možné, že k rekonstrukci nedojde a bude pronajato na delší dobu. Moc děkuji za odpověď.

    Pokud je to nájem plátci DPH s daní, tak za mne souhlas. Teď bych šel do plného odpočtu daně s tím, že se následně uvidí, jak bude nastaven případně vztah k MŠ (tam těch variant bude trochu více a není důvod nyní předbíhat - i ve vazbě na případné změny legislativy).

  • KOUPĚ DHM
    25. 04. 2024

    Je možné, aby obec koupila dle KS od fyzické osoby (FO) DHM (např. štěpokovač), který nabízí FO levněji. Př. pořízení nového cca 300 tis. Kč, nabídka od FO cca do 100 tis. Kč.

    Je úplně jedno zda obec koupí (pořídí) majetek od FO nebo PO. Žádný předpis to neomezuje. Vždy záleží pouze na obci s kým chce obchodovat. Jenom je potřeba, aby koupě majetku proběhla dle pravidel (např. správné náležitosti KS, schválení v radě, nebo dle vašich nastavených kompetencí, ...). Účtování je stejné 042 MD/ 321 D, položka odhaduji zde 6122, (231/321) a zařazení po funkčnosti - kdyby se např. musela udělat nějaká oprava ke zprovoznění, šla by do ceny rovněž na 042- 022/042 a nastavit dobu životnosti, odpisovat. Pokud by FO byla plátcem DPH, tak i tam právo na odpočet, pokud se bude štěpkovač používat pro zdanitelné plnění. 

← Novější dotazy

Oblasti dotazů

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Návrh a tvorba webu