Obec účtuje - Vše o účetnictví obcí

Komplexní dotazy

Hledanému výrazu Dotace odpovídá celkem 3 komplexních dotazů:

  • Termínové vklady, provizorium, financování, vazby na rozpočet
    25. 08. 2024

    Dobrý den, prosím o odpověď na náš konkrétní případ pro nové vedení a RM.
    Řeší se možnost ponechat krátk. term.vklad a nepřevádět ho celý na běžný účet ke konci roku. Pouze převést z něj přijaté úroky.
    Často slyším obavy z ponechání Kč na TV k 31.12.. a záměry převést term. vklad k 31. 12. na 231, jen proto, aby byly přebytky k zapojení na 8115.
    (hovořím o TV se splatností týden či měsíc, s aut. obnovou tj. i když uložím Kč před více jak rokem, prostředky jsou rychle dostupné a měly by se každý rok objevit dle mého názoru v krátk.fin. prostředcích a neohrozit tak pohled na celk. likviditu. Souhlasíte?)

    V čem je problém a jaké jsou nevýhody, když by se fin. prostředky ponechaly na krátk.TV k 31.12.? Když se zůstatek TV může zapojit do rozpočtu 2023 přes +8117? V rozvaze 244 bez dopadu na celk. likviditu, ale jak to vyřešit v rozpočtu a v provizoriu? Prosím o vysvětlení - pro vedení:

    Město má od května 2022 termínovaný vklad (TV) s týdenní splatností-s automat. obnovou. Rozpočtováno:
    převod na vklad: -8118 160 a převod zpět na běžný účet: +8117 160. Nyní je stav TV vč. úroků 164 mil., a uvažuje se TV jistina vybrat jen částečně (nebo vůbec):
    z vložených 160 mil. Kč na TV se převede na 231-běžný účet jen 20 mil. Kč.
    Musím rozpočtovat úpravu na skutečnost nebo vůbec nemusím?: rok 2022:
    - 8117 20 mil.
    + 8118 20 mil. Kč ?


    V prosinci město schválí rozp.provizorium pro rok 2023, musí se zapojení TV v r. 2023 nějak v pravidlech zmínit? (plus např. doplnit pověření pro starostu města k provádění rozpočtových opatření k položkám 8117 a 8118 pro převody prostředků na termínované vklady a z termínovaných vkladů, jejichž zřízení je schváleno radou města. ZM bude o těchto RO informováno souhrnně za celý kalend. rok - pozn.: stejný text máme u schvál. rozpočtu 2022. )
    Rada schválila založení konkrétního TV a pověřila starostu města k navyšování a snižování vkladů - a je o pohybech 1x měsíčně informována.
    Plus nyní dle pokynů RM převedu do konce roku 2022 všechny přijaté úroky z vkladu na 231, aby se propsaly na POL 2141.

    Běžně zapojujeme přebytky k 31. 12. přes 8115
    př. návrh rozpočtu 2023:
    Příjmy 390
    Výdaje 560
    Financování 170 mil, které se bude skládat z :
    mínus 8124 splátky úvěrů: -5
    plus 8117 (zapojení TV) +140
    mínus 8115 příjmy fondů (např. ze tř. 3) -3 mil.
    plus 8115 (účet 236 max. ve výši k 31. 12.)zapojení fondů 4 mil.
    plus 8115 zapojení části přebytků k 31.12.-část účtu 231 ve výši 34 mil. Kč (ponechána rezerva mimo rozpočet ve výši cca 40 mil)

    Je to takto správně?

    Pokud budu chtít tento termínovaný vklad v r. 2023:
    A) snížit - jak rozpočtuji ? - např. snížení o 50 mil. Kč ? - to si opravdu nejsem jistá.

    B) navýšit o 30 mil.: rozpočtuji:
    mínus 8118: -30 mil
    plus 8117 +30 mil.. ?

    Pokud TV snížím ještě za období provizoria - např. v lednu 2023, jak ho poté vyřeším ve schvál. rozpočtu?

    Dále prosím o radu, jak nahlížet na rozp.provizorium a jeho návaznost na schválený rozpočet. Určujeme si běžně měsíčně 1/12 rozp.výdajů předch. roku na běžných výdajích plus jmenovitě položky, které tuto částku mohou přesáhnout (dle smluvních vztahů, zimní údržba v závislosti na klimat.podmínkách,.. zatímco u kapitál. výdajů se jmenují konkrétní akce s výší... (např. akce, u kterých se očekává dotace nebo akce, které se chtějí na zač. roku soutěžit a musejí tak správci rozpočtu již prokázat jejich krytí.).


    Co když se akce z provizoria nakonec do schváleného rozpočtu 2023 vůbec nedostane (úhrada se neuskutečnila - ani vysoutěžení dodavatele) - je to problém? Je akce uvedená v provizoriu závazným ukazatelem?
    I když jsou investiční akce v provizoriu konkrétně rozepsány, je v únoru pak schválen agregát rozpočtu (na třídy 1-4, u třídy 5 jsou závazné ukazatele oddíly, stejně tak u třídy 6 plus transfery přísp. org. a je zde uvedena třída 8 s položkami (viz výše).
    Rozpis agregátu bere ZM pouze na vědomí, a poté je rozpis přeschválen radou s pravidly k rozpisu. Nově vzniklý výdaj schvaluje ZM.
    Změnu rozpisu může podepsat starosta (bez omezení výše) - buď v rámci běžných výdajů a v rámci jednoho oddílu, nebo v rámci kapitálových výdajů a v rámci jednoho oddílu.

    Zároveň připojuji dotaz, jak do provizoria a rozpočtu 2023 vyřešit bezúročnou zápůjčku dceřiné společnosti s.r.o. v rámci 15 mil. Kč, zatím na dobu 2 let od 1. 1. 2023 - na financování záloh na plyn a doplatků energií.
    Zápůjčka má nahradit bank. kontokorent, než přijdou zálohy od nájemníků.
    Do konce roku 2021 je cena plynu fixována, nyní skok na 2,5 násobek.
    Dá se očekávat horní plat. schopnost nájemníků.
    Pokud by se jednalo o čerpání jedněch 15 mil. - byť postupně, pak rozpočtuji v běžných výdajích jak?
    Případný příjem ke konci roku (možná 5 mil. rozpočtuji do příjmů kam?}

    Odpovědi k jednotlivým částem dotazů i vysvětlení jsou uvedeny v příloze odpovědi. 

  • Dotace ČOV - OPŽP a KRAJ (ZMV)
    25. 08. 2024

    Dobrý den, prosím o kontrolu
    OPŽP 2021 - 2027 na kanalizaci - max. výše dotace 34 890 471,- Kč
    1)- celou tuto částku jsem dala na podrozvahu na 955 10 a vždy při došlé části dotace odúčtuji tuto část z podrozvahy a zaúčtuji 388 10/403

    2) Od kraje 5 000 000,- zaúčtováno 4222/472 , podrozvaha 955 20 , 388 20 /403.

    3) - Příjem dotace OPŽP postupně dle výdajů - investiční dotace 70% N148 Z5 UZ15501 pol.4216 a z těch 70% investiční dotace ještě obdržíme 3,5% neinvestiční dotace N148 Z5 UZ15016 pol.4116 ?

    4) - Výdaje za rok 2023 byly celkem 16 782 601,78 Kč - nejsme plátci DPH
    od našeho administrátora akce jsem dostala tabulku k průběžnému vyúčtování akce za rok 2023 kde je celková částka nákladů 16 782 601 ,78 Kč rozdělena na - Dotace OPŽP - 11 747 821,25 Kč tu zaúčtuji celou jako investiční (v dotazech jsem si vyčetla že se 3 a půl procenta neúčtuje s ÚZ 15016) - 042/231 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1485 - naše uznatelné výdaje.

    5) - Dále zbývá částka nazvaná uznatelné náklady stavby 5 034 779,00 (vím že se liší o 1,68 Kč, bylo mi řečeno že je to zaokrouhlování v systému jednou na dvě , jinde na pět desetinných míst) kterou bych zaúčtovala 042/231 , 23216121, nástroj zdroj 1485?

    6.) Ale! dočetla jsem se že jednotlivé výdaje nemají být účtovány ze dvou dotací, ale administrátor zasílal výdaje paní Landové na kraj která mu z těchto uznatelných nákladů spočetla, ž můžeme uplatnit celou dotaci od kraje 5 000 000,- ( tu už jsme obdrželi)
    Paní z kraje mi řekla, že ji kromě jiné analytiky u výdajů nemáme jinak označovat.
    Takže zbylé náklady bych měla zaúčtovat takto:
    -5 000 000,- Kč 042 23 / 231 10, 2321 6121 - proúčtovaná celá dotace od kraje
    -zbylých 34 780,60 Kč 042/ 231 10 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1481 - uznatelné náklady z vlastních zdrojů

    7) Je správné si veškeré výdaje, uznatelná, neuznatelná, investiční i neinvestiční ( administrátor akce) související s akcí pod jedním ORG? Abych mohla dobře celou stavbu zařadit do majetku?

    8.) Ještě jednou prosím - účelový znak 15016 - neinvestiční tedy vůbec neúčtuji u výdajů, bude zapsán pouze u příjmů dotace?

    Děkuji za odpověď}

    Odpovědi dle jednotlivých částí dotazů naleznete v příloze. 

  • Dotace - kompostéry (ZMV=zjednodušená metoda vykazování)
    25. 08. 2024

    Prosím o kontrolu, opravení a doplnění účtování.
    Dne 1.8.2023 přišlo rozhodnutí z MŽP o poskytnutí dotace „Systém sběru odpadů“ celkové způsobilé výdaje 1.870.841,50 (79%maximální výše dotace 1.477.964,79) poslala jsem pro jistotu do mailu.
    Investice UZ:15501 N 106 PJ 5
    Neinvestice UZ: 15016 N106 PJ 5
    Naše výdaje na akci celkem 1.816.200,- (79% dotace 1.434.798,-)
    administrace projektu: 98.000,-
    518/231 3726/5169 UZ: 15016 N106 PJ 5 77.420,-
    518/231 3726/5169 bez značení? 20.580,-
    kompostéry 300ks: 629.000,-
    558/231 3726/5137 UZ: 15016 N106 PJ 5 497.068,-
    558/231 3726/5137 bez značení? 132.132,-
    štěpkovač +2x velkoobjemový kontejner: 1089.000,-
    042/231 3726/6122 UZ:15501 N 106 PJ 5 860.310,-
    042/231 3726/6122 bez značení? 228.690,-
    k datu pořízení štěpkovače 8.11.2023
    388/403 860.310,- (79% z celkových výdajů)
    388/672 574.488,-
    a dál už si nevím rady peníze doposud nepřišli zasílám Zjednodušenou žádost o platbu, která je ve vyšší částce než máme proinvestováno. Nevím, jakou částku dostaneme. Přebrala jsem v listopadu účetnictví, účetní na podrozvahu neúčtovala.}

    Odpověď s rozpisem je v příloze. 

← Novější dotazy
Starší dotazy →

Zobrazit

Hledání v dotazech

Tipy pro práci s dotazy

Acha obec účtuje s.r.o.

Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8

IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091

Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010

Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007

Návrh a tvorba webu