Jedná se o výklad k více dotazům - výklad je v příloze u dotazu}
Viz příloha u dotazu.
Dotaz:
Zastupitelstvo obce schválilo investici ve výši 2 mil. Kč. Jedná se o produkt Conseq depozitní+OPF (CZK). Zatím mám pouze účtován převod z BÚ 251 MD/ 231 D pol. 8118 2 mil. Kč. Na výpise jsou ale i jiné položky, tak nevím, zda mám k 31.12.2024 zaúčtováno správně.
Výpis přikládám níže.
viz příloha}
Odpověď:
Podle výpisu jste měla účtovat takto:
1 997 004,79 Kč - částka investice, která se měla zaúčtovat 251 MD/ 231 D s pol. 8118.
2995,21 Kč - vstupní poplatek po zaokrouhlení (aby součet dal zaslanou částku), který si strhli ze zaslané částky, tato částka se měla zaúčtovat 569 MD/ 231 D odpa 6310 pol. 5163.
Nejprve opravte prvotní platbu - částku 2995,21 Kč přeúčtujte zápisem 251 minus MD/ 231 pol. 8118 minus D a 569 MD/ 231 D 6310 5163.
Tím se dostanete na prvotní ocenění cenných papírů - počet 1639577 s cenou 1,218 za kus (celkem 1 997 004,79 Kč).
Jako další musíme řešit přecenění na RH. K 31.12.2024 zaúčtujete zápis 251 MD/ 664 D 9345,58 Kč. Tím dostanete na účet 251 hodnotu, která je ve výpisu tržní hodnotou k 31.12.: 2 006 350,37 Kč. Nevychází to na jednotkovou cenu 1,22 Kč, kterou tam uvádí, ale vyjdeme z celkové ceny (mají tam datum jednotkové ceny 27.12., tak možná proto).
Stav účtu k 31.12.2024 je ale 2 006 320 Kč. Rozdíl tvoří poplatek za výpis 30 Kč. Zaúčtujete ho 569 MD/ 251 D, když jste ho neplatili z BÚ, ale strhli si ho z hodnoty investice.
Po těchto všech zápisech byste na účtu 251 měla mít celkovou hodnotu portfolia 2 006 320 Kč.
Na závěr si dovolím obecný výklad k některým aspektům finančních investic.
Schvalování finanční investice
Z hlediska schvalovacích procesů u ÚSC je nutné nechat schválit nákup akcií (viz pravomoc ZO dle § 85 písm. e) – peněžité i nepeněžité vklady do právnických osob).
Investice v rámci portfolia mohou být různorodé, v praxi se řeší např. schválením vkladu do správy portfolia a konkrétní smlouvy. Obecně je ale nakládání s prostředky obcí a jejich likvidita pro zastupitele důležitou informací (je to určité omezení v nakládání s penězi obce), proto je vhodné i drobnější, méně rizikové finanční investice typu termínovaný účet apod. dát ZO alespoň na vědomí (pokud se jedná o významnější finanční objemy z pohledu hospodaření a díky dané investici nebude moci obec po určitou dobu dané prostředky využívat). Kromě případného schválení samotné investice je nutné provést rozpočtové opatření na příslušné položce investice, nejčastěji se jedná o položky financování 8118, 8128, 8117, 8127.
Povinnost rozpočtového opatření: Z hlediska zákon č. 250/2000 Sb. ve vazbě na §16, odst. 4 se nejedná v případě záporného financování (pol. 8118,8128) a rozpočtově nezajištěný výdej. V Pokynu MF k RS je u definice výdaje financování vyjmuto. Rozpočtové opatření tedy není povinné, pokud však nejsou jednotlivé položky financování schválené jako závazný ukazatel rozpočtu, pak musí RO provést zastupitelstvo. Jinak je možné RO provést jen v rámci rozpisu rozpočtu
Portfoliový účet
V souvislosti s nákupem cenných papírů je potřeba nezaměňovat pojem „portfoliový účet“ s pojmem „majetkový (investiční) účet klienta“ a pojmem portfolio.
Portfoliový účet: Běžný (bankovní) účet, ze ZBÚ se na něj převádí prostředky a následně se investice pořizují přímo z portfoliového účtu, jako dalšího ZBÚ.
Portfolio: Odborný ekonomický termín, soubor cenných papírů v majetku jednoho investora (například obce).
Majetkový (investiční) účet klienta: Nejedná se o běžný (bankovní) účet. Na majetkovém účtu klienta jsou evidovány pořízené cenné papíry, jejich stav, pohyby a tržní hodnota. O pohybech na majetkovém účtu většinou účtujeme, až když se promítne příjem nebo výdaj z realizovaného prodeje či nákupu na běžném nebo portfoliovém účtu (během roku nemusíme řešit drobné časové rozdíly, na konci roku se řeší např. účtem 377). K 31.12. na jeho základě účtujeme o přecenění na RH k 31.12. či zachycujeme reinvestice. Někdy je poskytován jeden výpis jako celek, některé investiční společnosti vydávají tzv. stavový výpis a změnový výpis.
Obecné účetní postupy
Vždy k 31.12. je nutné proúčtovat přecenění na aktuální hodnotu dle výpisu, zápis 251 MD/ 664 D nebo 564 MD/ 251 D.
Podrobnější výklad včetně příkladů účtování najdete v dokumentu ze 7.7.2017 "CP - Finanční investice k investování".
Komplexní řešení – okamžik zařazení, majetková klasifikace, nevyfakturované náklady, dotace
Dotaz:
V letošním roce jsme realizovali akci Protipovodňové opatření a digitální povodňový plán. Je na to dotace z MŽP a EU s přímými a nepřímými výdaji (7 %) ve výši 1,4 mil.
Celá akce je za cca 2,5 milionu, z čehož 2,2 miliony tvoří výdaje za obecní rozhlas (ústředna a reproduktory - pořízeno, zaplaceno a zprovozněno v roce 2025), 200 tis. Kč digitální povodňový plán (ten bude dodán a placen až v roce 2026) a výdaje na projektovou přípravu a administraci, za kterou jsme zaplatili 133 tis letos a 50 tisíc budeme platit příští rok - projektová příprava a administrace se týká celé akce. Dle naší směrnice je součástí pořizovací ceny majetku.
Potřebovala bych do majetku zařadit místní rozhlas, je již v provozu, ale nejsou k tomu ještě všechny výdaje, protože chybí vyfakturovaných těch 50 tis. Kč. V jaké ceně ho mám zařadit do majetku, když k němu nemám ještě všechny výdaje? Jejich výši znám, ale jak jsem psala výše - není vše vyfakturováno. Podíl dotace je jasný z podané žádosti o platbu.
Účtování na konci roku 2025 - dohad na dotaci 388/403 a současně mám udělat předpis na pohledávku, když je požádáno o platbu 346/388??
Další problém mám s digitálním povodňovým plánem - cena cca 200 tis. - dle naší směrnice není DNM. Je na něj ale investiční dotace...Mám změnit směrnici?
Všechny náklady účtuji na par. 3744 pol. 6122.
Jaká bude položka u příjmu dotace na nepřímé (neinvestiční) náklady, které jsou položkově účtovány jako investice (součást pořizovaného majetku), ale s neinvestičním ÚZ?}
Odpověď:
Majetková klasifikace
Digitální povodňový plán: Podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. se účetní jednotka může rozhodnout, že povodňový plán nepovažuje za DNM. Vy čerpáte investiční dotaci, ale ve směrnici máte v souladu s vyhláškou uvedeno, že jej nepovažujete za DNM. Směrnici měnit nemusíte, jen tam doplňte, že rozhoduje i druh dotace, tím budete mít kryté, že v případě, kdy na to máte investiční dotaci to účtujete jako investici. Ale směrnice v tomto ohledu neslouží pro více druhů majetku, tak můžete směrnici i upravit, záleží, jak chcete účtovat digitální povodňové plány obecně (tedy i v budoucnu).
Náklady budete účtovat na účet 041 s pol. 6119, po dokončení zařazení 019 MD/ 041 D.
Bezdrátový rozhlas: Měl by být pořízen jako soubor věcí na účtu 022. Složený bude z bezdrátového rozhlasu - jednotlivých hlásičů, elektrocentrály apod. Společné výdaje se rozpočítají mezi jednotlivé věci. SW zde půjde do ceny HW, tedy také na účet 042 s pol. 6122 a celé po dokončení 022 MD/ 042 D.
Okamžik zařazení, nevyfakturované náklady
Základní východisko, pokud pořizujeme více majetkových položek je, že nečekáme na kompletní realizaci projektu, ale zařazujeme majetek postupně v souladu s předpisy. K zachycení dotace slouží dohada k datu zařazení majetku.
Ohledně zařazení tedy postupujte, jak uvádíte – v roce 2025 zařadíte rozhlas, digitální povodňový plán až v příštím roce po realizaci.
U nákladů, které k datu zařazení nejsou vyfakturovány se postupuje takto:
Dotace
Nejpozději k datu zařazení musí být celá očekávaná výše dotace (pokud máte rozhodnutí nebo smlouvu) zaúčtovaná formou dohady 388 MD/ 403 D a zadává se na kartu majetku, aby se mohla začít rozpouštět do výnosů proti nákladu z odpisu. Když je jedna dotace určena na dvě majetkové položky, je nutné jí poměrově rozpočítat (použije se poměr pořizovacích cen jednotlivých majetkových složek na jejich celkové ceně).
Dohada je tzv. předskokan pohledávky, kdy nevíme přesnou výši, protože dotace ještě není vyúčtovaná. Na účet 346 ještě neúčtujte, to až po akceptaci konečného vyúčtování.
Dotace na nepřímé výdaje je neinvestiční, takže volte pol. 4116 s neinvestičním ÚZ. Ve výdajích také neinvestiční ÚZ, dotace ale půjde na účet 403, výdaje na účet 042, když patří do ceny majetku. Toto je postup stanovený MF.
Účetní zachycení pojistných plnění , konkrétní dotazy jsou u odpovědí}
1.Účetní zachycení
Dotaz:
V rámci pojistné události (např. rozbité sklo na autě) je v naší organizaci nastaven postup, že je škoda nahlášena na pojišťovně a zplnomocněn servis k vyřízení škody s pojišťovnou. Fakturu za opravu (bez spoluúčasti) zašle servis pojišťovně, ta mu ji proplatí a nám pojišťovna zašle informaci o této skutečnosti. Stává se, že samotná faktura se do našeho účetnictví nedostane, protože pověřený zaměstnanec nepovažuje za nutné, odevzdávat ji na ekonomické oddělení, protože je již uhrazena. Je tento postup možný nebo je třeba fakturu, kde je naše organizace odběratelem, mít zaevidovanou v účetnictví, i přesto, že ji nehradíme?
Doplnění: Vzhledem k tomu, že auta jsou majetkem hlavní činnosti nejsme povinni k DPH, tudíž DPH z opravy nám pojišťovna nefakturuje.
Odpověď:
Je správné to jako účetní případ zachytit. A to bez ohledu na to, že nedochází k toku peněz. Předpis faktury 511/ 321, předpis náhrady škody 377/649, zápočet 321 MD/ 377 D.
Když není podklad k zaúčtování, tak chápu, že zaúčtovat nelze. Takové případy máme v zákoně o účetnictví ošetřeny tak, že lze účtovat i do období, kdy se skutečnost zjistí. U vás není ale problém se zpožděním, jako spíše s tím, aby se Vám to vůbec dodalo. Prvotní doklad ale máte - máte pojistnou smlouvu a nárokování plnění. Takže doporučuju pak již jen dokončit proces, kdy se stanoví osoba odpovědná k dodání faktury (a rovnou i osoba, která tu odpovědnou osobu bude kontrolovat). Určitě je dobré alespoň vyvinout snahu ke zlepšení infotoků - podle všeho stačí, aby bylo pověřenému zaměstnanci jasné, že fakturu vám má předat.
2.DPH
Dotaz:
Máme škodu na majetku z důvodu vytopení. Firma provedla vysoušení a zaslala fakturu vystavenou na obec v částce základ daně 426 922 Kč, DPH 89 654 Kč, faktura celkem 516 576- Kč. Pojišťovna uhradila přímo na účet této firmy částku 426 922 Kč. Rozdíl je DPH.
Jak správně o této operaci účtovat, když faktura je vystavena na obec?
Obec nemá nárok na odpočet DPH (jedná se o nebytové prostory pronajímané bez DPH) a pojišťovna hradí firmě částku bez DPH.
Odpověď:
Předpis faktury zaúčtujete 518 MD/ 321 D v celé výši 516 576 Kč, proti tomu předpis plnění pojišťovny 377 MD/ 649 D 426 922 Kč, zápočet 321 MD/ 377 D 426 922 Kč. Zbytek (DPH) firmě doplatíte 321 MD/ 231 D, RS odpa 3613, pol. 5169.
V každém případě bych zkusila pojišťovnu upozornit, že zde nemáte nárok na odpočet - v takových případech někdy bývá nárok na proplacení v celé částce, tj. včetně DPH (aby to neopomněli automaticky proto, že jste plátci).
3.Záloha na pojistné plnění, dohada
Dotaz:
Na pojišťovnu byla v roce 2024 nahlášena pojistná událost - poškození víceúčelového sportovního hřiště. Pojišťovna v roce 2024 zaslala zálohové pojistné plnění ve výši 400 tis. Kč.
V roce 2025 byl zaslán doplatek pojistné plnění po doložení faktury za opravu poškozeného hřiště ve výši 550 tis. Kč.
Celková výše škody 1 mil. Kč, v roce 2024 vynaloženo 600 tis. Kč, zbytek (400 tis. Kč) v roce 2025.
Odpověď:
Příjem zálohového pojistného plnění (před vyúčtováním konečného nároku) zaúčtujete 231 MD/ 324 D, RS 3412 2322. Paragraf volíme vždy podle účelu poškozeného majetku, např. obecní úřad 6171, bytový dům 3612 apod.
Výše plnění zde vychází na 95 % nákladů. Výpočet 950 tis. Kč/ 1 000 tis. Kč. Procento plnění by mělo vyplývat z pojistné smlouvy.
Protože se jedná o případ, kde výše plnění má vazbu na výši vynaložených nákladů, je nutné pojistné plnění časově rozlišit. K 31.12.2024 se měla zaúčtovat dohada výnosu z plnění pojišťovny, zápisem 388 MD/ 649 D v částce 95 % z vynaložených výdajů 600 tis. Kč, tzn. ve výši 570 tis. Kč.
Vyúčtování pojistného plnění v roce 2025:
377 MD 950 tis. Kč/ 388 D 570 tis. Kč, 649 D 380 tis. Kč.
Zúčtování zálohy 324 MD / 377 D 400 tis. Kč, příjem doplatku 231 MD/ 377 D 550 tis. Kč, RS 3412 2322.
Pokud jste dohadu neúčtovali, jedná se o opravu VH ve významné výši, kdy v roce 2025 musíte při vyúčtování místo účtu 388 použít účet 408 a opravu popsat do přílohy závěrky.
Upozornění: Rozebíráme zde situaci, kdy ke dni zařazení majetku nemáme vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace či jiný obdobný podklad k účtování a značení. Nejedná se o případ dotace ex post – pokud k datu zařazení máme dotaci přiznanou, jen jsme jí ještě fyzicky neobdrželi, máme správně k datu zařazení účtovat dohadu zápisem 388 MD/ 403 D, dotaci zadat na kartu majetku a od následujícího měsíce začít rozpouštět.
Dotaz:
V září 2024 jsme podali žádost o dotaci na pořízení hasičského auta z programu IROP 2021 – 2027, poskytovatel MMR. V prosinci 2024 jsme hasičské auto zařadili do majetku. Veškeré výdaje byly značeny org. Rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo doručeno 5.2.2025. Jelikož jsem neměla dostatečný podklad k účtování o dotaci do konce roku 2024, tak k 31.12.2024 jsem o dotaci neúčtovala, výdaje jsem nechala označené v účetnictví jen org.
V červnu 2025 jsme podali žádost o platbu.
Jak mám o dotaci v roce 2025 účtovat a jak v roce 2025 dooznačit výdaje roku 2024 nástrojem, zdrojem (prostorovým původem) a účelovým znakem (NZÚZ)?}
Odpověď:
Při značení výdajů NZÚZ se řídíme metodikou MF, kterou máme zveřejněnou v dokumentech:
https://www.obecuctuje.cz/dokumenty?jak=fraze&stitky[0]=6&hledat=RS%20-%20metodika%20n%C3%A1st
Dokud nemáte v ruce "právní akt k realizaci projektu", nemůžete výdaje značit. Může to být s ohledem na konkrétní dotační podmínky definováno různě, ale v praxi se nejčastěji jedná o rozhodnutí či dokument s podobnými právními dopady, ze kterého vyplývá výše a struktura financování.
Co se týče dooznačování výdajů, na str. 5, bod II je uvedeno:
"Pokud dojde k výběru projektu v průběhu rozpočtového období, resp. v termínu do předložení ročního výkazu a vykazující jednotka má dostatečné množství informací pro zahájení financování na základě podmínek v následně vydaném právním aktu k realizaci projektu, pak se způsobilé výdaje vykáží při nejbližším předkládání finančního výkazu v plné výši za celé období od počátku roku."
Když máte informaci o dotaci do závěrky, mají se v souladu s citovanou metodikou výdaje zpětně dooznačit NZÚZ. Ve vašem případě mělo dojít k jednorázovému dooznačení do prosincového výkazu. Nicméně chápu, že vzhledem k datu přijetí rozhodnutí jste to už nestihli, je potřeba ale nebrat jako pravidlo, že neznačím výdaje minulého roku, když rozhodnutí přijde až začátkem roku dalšího. Kdyby rozhodnutí přišlo o něco dříve, měly se výdaje minulého roku dooznačit.
Pro jednotnost i jako argument pro kontrolory si doporučuju do vnitřních předpisů (pokynů k závěrce) stanovit, do jakého termínu budete dané situace zohledňovat v účetnictví. Například, že dooznačíte výdaje, pokud rozhodnutí o dotaci (či jiný obdobný podklad ke značení) obdržíte do konce ledna, do doby termínu odevzdání výkazu Fin 2-12 M či do doby, do kdy jej lze kraji poslat ještě opravený (než ho odešlou do CSÚIS).
Jak teď postupovat ve vašem případě: Oddělené účtování projektu doložíte poskytovateli dotace jen účetní sestavou účtů s org. NZÚZ lze doplnit již jen ručně na doklad, když se nestihlo do závěrky dooznačit.
Obecně se řídíme pravidly stanovenými v ČÚS 703. V tomto případě se ale jedná o dotaci přiznanou po zařazení majetku. K datu zařazení majetku jste neměla dotaci závazně přiznanou, proto jste správně neúčtovala o dohadě 388/403 a dotaci jste nezadávala na kartu majetku. MF se k případům dotacím, které nebyly k datu zařazení majetku závazně přiznány, vyjadřuje ve dvou odpovědích, cituji:
" 5/2019 Účtuje vybraná účetní jednotka o odhadu výše přijatého investičního transferu k okamžiku zařazení majetku do užívání podle ustanovení bodu 5.3.4. písm. c) ČÚS č. 703 – Transfery v případě, že dosud nebyla podána žádost o poskytnutí dotace na financování pořízení tohoto majetku?
Pokud k okamžiku zařazení dlouhodobého majetku nebo jeho technického zhodnocení do užívání nejsou naplněny podmínky podle ustanovení bodu 4.7. ČÚS č. 703 - Transfery, neúčtuje vybraná účetní jednotka prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní o odhadu výše přijatého investičního transferu.
V souladu s ustanovením bodu 4.7. ČÚS č. 703 – Transfery účtuje příjemce transferu prostřednictvím syntetického účtu 388 – Dohadné účty aktivní v případě, že nastaly skutečnosti, ze kterých vyplývá nezpochybnitelnost důvodu poskytnutí transferu a okamžik nebo lhůta poskytnutí transferu a není známa výše transferu nebo je tato výše zpochybnitelná. Dohadné účty aktivní představují pohledávku, tzn. nezpochybnitelný nárok vybrané účetní jednotky, jejíž výše je zpochybnitelná.
4/2019 Jakým způsobem vybraná účetní jednotka účtuje o investičním transferu přijatém za účelem financování majetku, který byl zařazen do užívání před okamžikem podání žádosti o poskytnutí investičního transferu?
K okamžiku, kdy nastanou skutečnosti podle ustanovení bodu 4.8. ČÚS č. 703 – Transfery, účtuje vybraná účetní jednotka s výjimkou organizační složky státu o přijatém investičním transferu na stranu MÁ DÁTI příslušného syntetického účtu pohledávek se souvztažným zápisem na stranu DAL syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku.
O časovém rozlišení přijatého investičního transferu účtuje účetní jednotka zejména současně s odpisem tohoto majetku v souladu s ustanovením bodu 8.3. ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku na stranu MÁ DÁTI syntetického účtu 403 – Transfery na pořízení dlouhodobého majetku se souvztažným zápisem na stranu DAL příslušného syntetického účtu účtové skupiny 67 – Výnosy z transferů, a to v částce tohoto odpisu násobené transferovým podílem.
Po dobu, po kterou byl majetek užíván a odepisován, až do okamžiku předpisu pohledávky z titulu přijatého investičního transferu se neprovede „zpětně“ časové rozlišení investičního transferu.
Transferový podíl se stanoví obdobně jako podle bodu 3.1. písm. e) věty druhé ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku, tj. podíl přijatého investičního transferu k pořizovací ceně snížené o výši oprávek a opravných položek k tomuto majetku. V případě přijetí investičního transferu určeného na pořízení dlouhodobého majetku, který již byl zařazen do užívání, tak může dojít i k situaci, kdy hodnota transferového podílu bude větší než 1."
Obě odpovědi si navzájem trochu protiřečí. Podle odpovědi č. 4/2019 uděláme dohadu, až ten okamžik podle ČÚS nastane, podle odpovědi č. 5/2019 máme účtovat rovnou předpis např. dotace z ústředí 346 MD/ 403 D (investiční dotace) nebo 672 D (neinvestiční dotace).
Já bych se držela pravidla dotaci přiznanou po zařazení majetku nedohadovat, protože když je to ze strany MF umožněno, vyhneme se případným rozdílům od dohady. Nebavíme se zde o klasické ex post dotaci ve smyslu, že jí proplácí až po zařazení, ale o situaci, kdy v okamžiku zařazení nemáme dotaci přiznanou. Přijde mi praktičtější, že dáte na účet 403 a na majetkovou kartu konečnou výši dohady až při vypořádání, čímž neriskujete, že výši dotace špatně odhadnete.
Účetní postup pro tento váš případ proto navrhuji takto:
Přijetí rozhodnutí 5.2.2025:
915 MD/ 999 D ve výši dotace z rozhodnutí
K datu vyúčtování (u IROPu je to ke dni schválení žádosti o platbu):
346 MD/ 403 D ve výši konečného nároku
a zároveň odúčtování z podrozvahy 999 MD/ 915 D ve výši dotace z rozhodnutí (obecně ve výši, v jaké je tam dotace evidována).
Dotaci v okamžiku vyúčtování zadáte na kartu majetku a začnete jí nově rozpouštět – nikoliv zpětně! Klasickou dotaci rozpouštíme od měsíce následujícího po zařazení majetku, tady si v podstatě můžete vybrat, lze vyjít z nastavení majetkového programu.
Příjem peněz po vyúčtování:
231 MD/ 346 D.
U IROPu pozor na rozdělení na přímé a nepřímé výdaje, k tomu blíže viz komplexní dotazy na toto téma.
Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o konzultaci ke směnné smlouvě. Jedná se o směnnou smlouvu bez doplatku. Vzhledem k tomu, že ve smlouvě nejsou uvedeny hodnoty směňovaných pozemků, nevím v jaké hodnotě budu účtovat o nabývaných pozemcích. Pozbývané pozemky vyřadím v účetní hodnotě. Evidenci pozemků nám zpracovává externí fi Real Soft, kdy dle jejich vyjádření nabývané pozemky ocenili cenou obvyklou. Mimo lesní pozemky, budou nabývané pozemky sloužit, jako budoucí stavební parcely k prodeji, v tomto duchu aktuálně probíhá i změna územního plánu.}
Dobrý den,
odpověď rozdělím na jednotlivá dílčí témata:
1. Ocenění
Souhlasím s Vámi, že pozbývané pozemky se vyřadí v jejich účetní hodnotě, tam ani jiný postup není možný.
U ocenění směnou nabytých pozemků bych doporučila postupovat podle Vašich zvyklostí. Můžete vyjít primárně z ceny od firmy, se kterou spolupracujete. Je samozřejmě možné si ocenění od nich upravit, případně prověřit - zda vychází z reálných obvyklých cen ve Vašem okolí. Doporučuju si vytvořit systém, jak s cenami pozemků od firmy budete nakládat - např. že pro jednotnost ocenění v účetnictví z něj vycházíte, ale v individuálních případech, kdy bude nějaký objektivní důvod danou cenu interně upravit, tak to s odůvodněním provedete. Jinak to ale berte jako dobrý obecný podklad pro určení reprodukční pořizovací ceny. Není žádoucí, abyste např. pozemek typu orná půda měly jednou oceněn za 2 Kč a za půl roku v ceně 4 Kč (pokud se to nezdůvodní) - proto jak říkám, vytvořit si systém a z něj vycházet. Ceny pozemků se mohou samozřejmě v čase měnit, na druhou stranu to určitě zohledňuje v navržených cenách i externí firma. Považovala bych jejich ocenění jako takovou alternativu znaleckého posudku (pokud ze zkušenosti budete vědět, že jejich odhad odpovídá skutečnosti).
2. Účtování
Pro účely nastínění účetního postupu vyjdu z ocenění pozemků od firmy. K datu podání návrhu na vklad budete účtovat:
311 MD/ 647 D 202 310 Kč
042 MD/ 321 D 202 310 Kč
321 MD/ 311 D 202 310 Kč
554 MD/ 031 D 400 599,64 Kč
031 MD/ 042 D 202 310 Kč + související náklady. U směny přičítáme obvykle polovinu nákladů s tím, že druhá polovina se účtuje jako provozní náklad související s vyřazovaným majetkem. Vy podle smlouvy hradíte poplatek za vklad a geometrický plán. Poplatek za vklad je typickým nákladem, který souvisí s vyřazovaným i zařazovaným majetkem. Ve výši 1000 Kč by se měl proto zaúčtovat na účet 538 s pol. 5362, ve výši 1000 Kč (druhá polovina) by se měl zahrnout jako související výdaj do ceny nabývaných pozemků (účet 042 s pol. 6130). U geometrického plánu to vypadá, že jste jej hradili jen v souvislosti se zaměřením nabývaných pozemků, pak by celý náklad na GP měl patřit na účet 042 s pol. 6130 (když nemá souvislost i s vyřazovanými pozemky, úhrada se nerozděluje).
3. Přecenění na RH
V účtování výše neuvažujeme s přeceněním na RH. A to hlavně proto, že jej u směny obecně nedoporučujeme, zvlášť když není sjednán žádný doplatek (tok peněz). Vysvětlení najdete v naší vzorové směrnici k RH, kterou máme zveřejněnou v dokumentech. Postupujte případně podle znění Vaší směrnice (např. významnost apod.), ale opravdu vezměte prosím v úvahu, že u směny bez doplatku je to hodně nevypovídající metoda, kterou nedoporučujeme.
4. Právní hledisko
Všimla jsem si, že směnná smlouva nebyla podepsaná bezprostředně po sejmutí záměru směny. Ale ověřila jsem, že jste se těsně vešli do obecné lhůty - podle metodiky MV č. 7.2. by se měl úkon schválit do 6 měsíců od sejmutí záměru. Nenašla jsem ale žádný výklad MV ohledně doby od schválení prodeje do doby uskutečnění (podpisu smlouvy), u Vás jsou to necelé dva roky, tak jen upozorňuji, že snad mezitím bylo nějak deklarováno, proč takové zdržení, případně se nějak dále projednávalo... (např. smlouva o smlouvě budoucí apod.).
5. DPH
Protože jste plátci, tak pro úplnost přikládáme vyjádření Ing. Nejezchleba k DPH:
Pokud pozemky, které pozbýváte jsou striktně ne k výstavbě, ale dále k zemědělství (a takto je to určeno i územním plánem), tak v případě, že to budete chtít vyplnit do přiznání korektně, tak ř. 50 a ř. 51 druhý sloupec, což je fakticky to samé, jako když to do přiznání vůbec nevyplníte.
Tzn. upozorňujeme, že jako plátci musíte prověřit charakter pozbývaných pozemků - pro účely zjištění, zda směna bude předmětem DPH či nikoliv.
Prosím o přehled za jakých situací je nutné provést rozpočtové opatření, např. před úhradou apod. a kdy není povinné (příjmy, financování) apod.}
Tento dotaz jsme si vložili sami za obec účtuje, že jsou na to časté dotazy a určitá nejistota. Hlavním záměrem vkladu odpovědi je přehled připojených dokumentů - stanovisek MF, kdy se např. nemusí RO dělat u příjmů, kdy se nemusí u výdajů apod. Jde o to, že tato stanoviska můžete použít i jako případnou argumentaci při přezkumech, pokud by vám bylo neprovedení RO vyčítáno a stanoviska MF jej nepovažují za nutné. Připojujeme i materiál ke školení z roku 2022, kdy jsme se tématu podrobněji věnovali i ve vztahu k přestupkům (kdy se jedná o porušení RK) - v materiálu ke školení najdete na str. 5-13. Jedná se dle našeho názoru o velmi důležitá stanoviska, jsou i ke stažení v dokumentech, ale zde je přikládáme pro jednodušší vyhledávání.
Dobrý den, prosím o odpověď na náš konkrétní případ pro nové vedení a RM.
Řeší se možnost ponechat krátk. term.vklad a nepřevádět ho celý na běžný účet ke konci roku. Pouze převést z něj přijaté úroky.
Často slyším obavy z ponechání Kč na TV k 31.12.. a záměry převést term. vklad k 31. 12. na 231, jen proto, aby byly přebytky k zapojení na 8115.
(hovořím o TV se splatností týden či měsíc, s aut. obnovou tj. i když uložím Kč před více jak rokem, prostředky jsou rychle dostupné a měly by se každý rok objevit dle mého názoru v krátk.fin. prostředcích a neohrozit tak pohled na celk. likviditu. Souhlasíte?)
V čem je problém a jaké jsou nevýhody, když by se fin. prostředky ponechaly na krátk.TV k 31.12.? Když se zůstatek TV může zapojit do rozpočtu 2023 přes +8117? V rozvaze 244 bez dopadu na celk. likviditu, ale jak to vyřešit v rozpočtu a v provizoriu? Prosím o vysvětlení - pro vedení:
Město má od května 2022 termínovaný vklad (TV) s týdenní splatností-s automat. obnovou. Rozpočtováno:
převod na vklad: -8118 160 a převod zpět na běžný účet: +8117 160. Nyní je stav TV vč. úroků 164 mil., a uvažuje se TV jistina vybrat jen částečně (nebo vůbec):
z vložených 160 mil. Kč na TV se převede na 231-běžný účet jen 20 mil. Kč.
Musím rozpočtovat úpravu na skutečnost nebo vůbec nemusím?: rok 2022:
- 8117 20 mil.
+ 8118 20 mil. Kč ?
V prosinci město schválí rozp.provizorium pro rok 2023, musí se zapojení TV v r. 2023 nějak v pravidlech zmínit? (plus např. doplnit pověření pro starostu města k provádění rozpočtových opatření k položkám 8117 a 8118 pro převody prostředků na termínované vklady a z termínovaných vkladů, jejichž zřízení je schváleno radou města. ZM bude o těchto RO informováno souhrnně za celý kalend. rok - pozn.: stejný text máme u schvál. rozpočtu 2022. )
Rada schválila založení konkrétního TV a pověřila starostu města k navyšování a snižování vkladů - a je o pohybech 1x měsíčně informována.
Plus nyní dle pokynů RM převedu do konce roku 2022 všechny přijaté úroky z vkladu na 231, aby se propsaly na POL 2141.
Běžně zapojujeme přebytky k 31. 12. přes 8115
př. návrh rozpočtu 2023:
Příjmy 390
Výdaje 560
Financování 170 mil, které se bude skládat z :
mínus 8124 splátky úvěrů: -5
plus 8117 (zapojení TV) +140
mínus 8115 příjmy fondů (např. ze tř. 3) -3 mil.
plus 8115 (účet 236 max. ve výši k 31. 12.)zapojení fondů 4 mil.
plus 8115 zapojení části přebytků k 31.12.-část účtu 231 ve výši 34 mil. Kč (ponechána rezerva mimo rozpočet ve výši cca 40 mil)
Je to takto správně?
Pokud budu chtít tento termínovaný vklad v r. 2023:
A) snížit - jak rozpočtuji ? - např. snížení o 50 mil. Kč ? - to si opravdu nejsem jistá.
B) navýšit o 30 mil.: rozpočtuji:
mínus 8118: -30 mil
plus 8117 +30 mil.. ?
Pokud TV snížím ještě za období provizoria - např. v lednu 2023, jak ho poté vyřeším ve schvál. rozpočtu?
Dále prosím o radu, jak nahlížet na rozp.provizorium a jeho návaznost na schválený rozpočet. Určujeme si běžně měsíčně 1/12 rozp.výdajů předch. roku na běžných výdajích plus jmenovitě položky, které tuto částku mohou přesáhnout (dle smluvních vztahů, zimní údržba v závislosti na klimat.podmínkách,.. zatímco u kapitál. výdajů se jmenují konkrétní akce s výší... (např. akce, u kterých se očekává dotace nebo akce, které se chtějí na zač. roku soutěžit a musejí tak správci rozpočtu již prokázat jejich krytí.).
Co když se akce z provizoria nakonec do schváleného rozpočtu 2023 vůbec nedostane (úhrada se neuskutečnila - ani vysoutěžení dodavatele) - je to problém? Je akce uvedená v provizoriu závazným ukazatelem?
I když jsou investiční akce v provizoriu konkrétně rozepsány, je v únoru pak schválen agregát rozpočtu (na třídy 1-4, u třídy 5 jsou závazné ukazatele oddíly, stejně tak u třídy 6 plus transfery přísp. org. a je zde uvedena třída 8 s položkami (viz výše).
Rozpis agregátu bere ZM pouze na vědomí, a poté je rozpis přeschválen radou s pravidly k rozpisu. Nově vzniklý výdaj schvaluje ZM.
Změnu rozpisu může podepsat starosta (bez omezení výše) - buď v rámci běžných výdajů a v rámci jednoho oddílu, nebo v rámci kapitálových výdajů a v rámci jednoho oddílu.
Zároveň připojuji dotaz, jak do provizoria a rozpočtu 2023 vyřešit bezúročnou zápůjčku dceřiné společnosti s.r.o. v rámci 15 mil. Kč, zatím na dobu 2 let od 1. 1. 2023 - na financování záloh na plyn a doplatků energií.
Zápůjčka má nahradit bank. kontokorent, než přijdou zálohy od nájemníků.
Do konce roku 2021 je cena plynu fixována, nyní skok na 2,5 násobek.
Dá se očekávat horní plat. schopnost nájemníků.
Pokud by se jednalo o čerpání jedněch 15 mil. - byť postupně, pak rozpočtuji v běžných výdajích jak?
Případný příjem ke konci roku (možná 5 mil. rozpočtuji do příjmů kam?}
Odpovědi k jednotlivým částem dotazů i vysvětlení jsou uvedeny v příloze odpovědi.
Dobrý den, prosím o kontrolu
OPŽP 2021 - 2027 na kanalizaci - max. výše dotace 34 890 471,- Kč
1)- celou tuto částku jsem dala na podrozvahu na 955 10 a vždy při došlé části dotace odúčtuji tuto část z podrozvahy a zaúčtuji 388 10/403
2) Od kraje 5 000 000,- zaúčtováno 4222/472 , podrozvaha 955 20 , 388 20 /403.
3) - Příjem dotace OPŽP postupně dle výdajů - investiční dotace 70% N148 Z5 UZ15501 pol.4216 a z těch 70% investiční dotace ještě obdržíme 3,5% neinvestiční dotace N148 Z5 UZ15016 pol.4116 ?
4) - Výdaje za rok 2023 byly celkem 16 782 601,78 Kč - nejsme plátci DPH
od našeho administrátora akce jsem dostala tabulku k průběžnému vyúčtování akce za rok 2023 kde je celková částka nákladů 16 782 601 ,78 Kč rozdělena na - Dotace OPŽP - 11 747 821,25 Kč tu zaúčtuji celou jako investiční (v dotazech jsem si vyčetla že se 3 a půl procenta neúčtuje s ÚZ 15016) - 042/231 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1485 - naše uznatelné výdaje.
5) - Dále zbývá částka nazvaná uznatelné náklady stavby 5 034 779,00 (vím že se liší o 1,68 Kč, bylo mi řečeno že je to zaokrouhlování v systému jednou na dvě , jinde na pět desetinných míst) kterou bych zaúčtovala 042/231 , 23216121, nástroj zdroj 1485?
6.) Ale! dočetla jsem se že jednotlivé výdaje nemají být účtovány ze dvou dotací, ale administrátor zasílal výdaje paní Landové na kraj která mu z těchto uznatelných nákladů spočetla, ž můžeme uplatnit celou dotaci od kraje 5 000 000,- ( tu už jsme obdrželi)
Paní z kraje mi řekla, že ji kromě jiné analytiky u výdajů nemáme jinak označovat.
Takže zbylé náklady bych měla zaúčtovat takto:
-5 000 000,- Kč 042 23 / 231 10, 2321 6121 - proúčtovaná celá dotace od kraje
-zbylých 34 780,60 Kč 042/ 231 10 , 2321 6121 , nástroj zdroj 1481 - uznatelné náklady z vlastních zdrojů
7) Je správné si veškeré výdaje, uznatelná, neuznatelná, investiční i neinvestiční ( administrátor akce) související s akcí pod jedním ORG? Abych mohla dobře celou stavbu zařadit do majetku?
8.) Ještě jednou prosím - účelový znak 15016 - neinvestiční tedy vůbec neúčtuji u výdajů, bude zapsán pouze u příjmů dotace?
Děkuji za odpověď}
Odpovědi dle jednotlivých částí dotazů naleznete v příloze.
Prosím o popsání účtování, daňové problematiky, okamžiků uskutečnění účetního případu a DUZP, a dále evidenci v případech, kdy je obec oprávněná z věcného břemene.}
Dobrý den, problematika k věcnému břemeni, kde je obec oprávněná je komplexně uvedena v příloze k odpovědi.
Prosím o popsání účtování, daňové problematiky, okamžiků uskutečnění účetního případu a DUZP, a dále evidenci v případech, kdy je obec povinná z věcného břemene.}
Dobrý den, problematika k věcnému břemeni, kde je obec povinná je komplexně uvedena v příloze k odpovědi.
Dobrý den, tento měsíc (4/2024) proběhla na obci kontrola ze strany OSSZ. Mimo jiné se zabývali i sociálním fondem. Bylo nám řečeno, že příspěvky zaměstnancům by neměly být vypláceny na jejich osobní účet. Směrnici sociálního fondu přikládám na konec dotazu. Příspěvky účtujeme 528/335, 419/401, 335/236, nedaní se. Fungujeme tak, že zaměstnanec přinese daňový doklad o zaplacení daného příspěvku, vypíše formulář s žádostí o čerpání typu příspěvku v požadované výši. Po schválení paní starostkou a zaúčtování ze strany účetní dojde k evidenci vyplacených příspěvků (evidujeme zvlášť v tabulce a hlídá se roční čerpání) a proplacení na bankovní účet zaměstnance. Tedy bezhotovostně. DOTAZ: JAK TEDY VYPLÁCET PŘÍSPĚVKY ZAMĚSTNANCŮM? JAKÁ JE BĚŽNÁ PRAXE NA ÚŘADECH? PORUŠUJEME ZÁKON, PŘEDPISY..? SMĚRNICE PRO TVORBU A POUŽITÍ SOCIÁLNÍHO FONDU OBCE KARLOVICE I. Účel sociálního fondu Sociální fond je účelový peněžní fond (dále jen fond), který Obec Karlovice zřizuje dle § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, k zajištění kulturních a sociálních potřeb zaměstnanců obce a členů zastupitelstva obce. II. Tvorba fondu Fond je tvořen přídělem finančních prostředků z rozpočtu obce do sociálního fondu, a to ve výši 4% z vyplacených hrubých mezd zaměstnanců obce a odměn za výkon funkce členů zastupitelstva předcházejícího kalendářního měsíce. Zdrojem fondu je rovněž zůstatek fondu z předešlého roku. III. Použití fondu a) Příspěvek na stravné zaměstnancům obce a uvolněným členům zastupitelstva lze přispívat na stravné ve výši 30,- Kč za každý odpracovaný den (5 odpracovaných hodin), ve dnech čerpání řádné dovolené a po dobu pracovní neschopnosti se příspěvek neposkytne b) Příspěvek na penzijní připojištění zaměstnancům obce a všem členům zastupitelstva lze přispívat na penzijní připojištění měsíčně ve výši 1 000 Kč, a to po dobu do prvního odchodu do důchodu. c) Příspěvek na kulturní a sportovní aktivity do výše 2 000,- Kč ročně, zdravotní aktivity a rekreaci do výše 4 000,- Kč ročně zaměstnancům obce a uvolněným členům zastupitelstva lze přispívat na návštěvy divadel, koncertů, aktivní a diváckou účast na sportovních akcích, návštěvy rehabilitačních zařízení, posiloven, plaveckých bazénů. Dále na léčebné pobyty, které nehradí zdravotní pojišťovny, pobyty na tuzemské i zahraniční dovolené, vitamíny, preventivní péči na úseku dentální hygieny, zubní úkony, brýle nebo čočky. Čerpat fond může zaměstnanec, který je v pracovním poměru na plný úvazek a člen zastupitelstva. IV. Závěrečná ustanovení Na poskytnutí příspěvků a jiné plnění z fondu není právní nárok. Při používání fondu se postupuje v souladu se schváleným rozpočtem a schválenou směrnicí. Zdanění prostředků fondu při jejich použití upravuje zvláštní předpis. Nevyčerpané prostředky a zdroje fondu koncem roku nepropadají, ale převádějí se do příštího roku. Neoprávněně vyplacené příspěvky z tohoto fondu je zaměstnanec i zastupitel povinen neprodleně vrátit. Touto směrnicí se ruší Směrnice pro tvorbu a použití sociálního fondu ze dne 14.12.2022. Schváleno Zastupitelstvem obce Karlovice dne 13. března 2024, usnesení č. 13/7/2024.}
Pravidla týkající se sociálního fondu stanovujete Vy (nejsou nikde definována v rámci nějakého závazného právního předpisu). V pravidlech by měl být popsán způsob čerpání těchto benefitů.
Je vhodné u většiny benefitů volit nepeněžní formu, kvůli případné povinnosti zdanění, par. 6 odst. 9 zákona o dani z příjmů č. 586/1992 Sb. v platném znění. Od roku 2024 jsou nové limity týkající se benefitů. Pro sport, rekreaci, kulturu je roční limit 21 983 Kč. V dokumentech najdete zpracovaný materiál Benefity zaměstnanců ÚSC a DSO, kde jsou tyto příspěvky a jejich limity zapracovány a detailně popsány.
Aby to bylo pro zaměstnance nepeněžní plnění, museli byste to zaplatit přímo poskytovateli služeb na základě jim vystavené faktury na obec. V praxi to bývá tak, že přímo v pravidlech nebo statutu sociálního fondu je přesně uvedeno, jak se tyto prostředky budou čerpat. Např. u dovolené: poskytovatel služby vystaví fakturu na obec, ve které bude uvedeno, že fakturuje za poskytnutí ubytování konkrétního zaměstnance. Obec tuto fakturu uhradí a pokud rekreace je dražší než poskytnutý příspěvek, zaměstnanec na účet obce doplatí rozdíl mezi fakturou a poskytnutým příspěvkem. Další benefity jako např. návštěvy posiloven, plaveckých bazénů, vitamíny a další se řeší nákupem poukázek, které se pak rozdávají zaměstnancům.
Chápu, že u všeho, co máte vyjmenované v bodě c to nejde a musíte zaměstnanci proplatit peněžní plnění. Nikde není dáno, že vy zaměstnanci nemůžete finanční plnění poskytnout. Bohužel toto plnění není osvobozené. Takové to finanční plnění se však poskytuje pouze přes mzdy a odvádí se z toho klasicky sociální a zdravotní pojištění.
Poznámka pana Ing. Nejezchleba:
Ano – u plnění podle §6 odst. 9 písm. d) je jako podmínka nutná definována nepeněžní forma plnění – popisuji to v dokumentu na benefity - str. 4 a 5. To platí i u posiloven, bazénů .... - takže nezbude nic jiného, než buď ta forma, která je uvedena, varianta poukázek anebo ještě argumentovat, že lístek šel koupit třeba vedoucí pracovník (tedy pokladnou Města) a následně předal vstupenku/permanentku apod. zaměstnanci. Je to protivné, ale pokud chcete osvobozené, jiná šance není.
Účtuju něco málo přes rok a prosím o konzultaci, zda mám správně některá účtování (na školení pro začínající účetní jsem se buď z časových či kapacitních důvodů nedostala):
• Příspěvek dobrovolným hasičům z vedlejší obce na zajištění požární ochrany – 5512-5321. Mám správně odpa?
• Všechna pojištění majetku účtuju 6320-5163. Nemám volit různé paragrafy např. pro povinná ručení aut dle různého vlastnictví?
• Členské příspěvky DSO čistý jihovýchod účtuju 3725-5329, Euroregion Pomoraví 6171-5229. Mám rozlišovat odpa a položky a nebo využít 6409?
• Pokuta za pozdní úhradu faktury za školení 542, 6171-5167. Je položka za pokutu stejná jako školení?
• Musí se rozpočtovat na 6409 mylné platby?
• Zálohy na energie u nájemníků bytů mám na 324, musím to využít i u jiných subjektů, kteří mi buď platí krátkodobě zálohy na energie ale nejsou nájemníci či jiné zálohy např. barely na vodu. Zatím účtuju u ostatních 314.
• Jak zaúčtovat finanční dar pro časopis Malovaný kraj, z.s. zaměřený na národopis účtuju 3399-5222?
• Je určen konkrétní odpa pro prodej knih? Zatím účtuju 2143-2112 a 3399-2112 dle obsahu knihy
• Na který odpa účtovat dary do tomboly? Je rozdíl mezi námi pořádaným plesem a darem např. na ples školy? Teď účtuju všechny 543, 3399-5194
• Úroky z prodlení z dodatečně podaného daňového přiznání za minulé roky účtuju 541, 6399-5363?
• Účelový finanční dar fyzické osobě 572, 3421-5493?
• Zpětný odběr kovového odpadu od Kovosteelu účtuju 3725-2324?
• Sociálně právní ochrana dětí 4329-5321?
• Mám správně odpa u finančních darů na zdravotní klaun 4379-5229 a linka bezpečí z.s. 4379-5222 ?
• Pak mám dotaz na termínovaný vklad. Četla jsem manuály, ale založili jsme tři termínované vklady a přestože jsou všechny dopředu schválené v radě, zaúčtování vč. financování jsme dělali u dvou vkladů až po rozpočtovém opatření, a tudíž byly vklady původně na účtu 231 a po rozpočtovém opatření na 244. Naše bankéřka mi tvrdila, že nám nechodí výpisy a pouze se mi připisovaly úroky na běžný účet, které jsem účtovala 662, 6310-2141. Když jsem tiskla výpisy za ostatní účty k 31.12., zázrakem se mi podařilo získat i výpisy z termínovaných vkladů a zjistila jsem, že jsou připisovány úroky i na vkladové účty. Teď vůbec nevím, jak využít rozpočtovou skladbu při účtování jak odvodu úroku z termínovaného vkladu tak i připsaného úroku na běžný účet tak, že se to nebilo a hlavně na který SU u termínovaného vkladu? 231 nebo 244 ? Musím účtovat zpětně takže i když byly úroky převáděny během roku, budu účtovat k 31.12., takže už mám použít 244, přestože v době úroků byly účty vedeny jako 231 ?}}
Dobrý den, pro přehlednost posílám i na mail. Odpovědi tučně
Takže: DSO – v pořádku, ER Pomoraví – tam není moc správně paragraf „správy úřadu“ 6171, ten je určen opravdu jen pro činnost obecních úřadu, zde vhodnější např. 3636 nebo 3639 (koukala jsem na jejich činnost na internetu).
Pokud se platila odděleně od školení, tak je správně položka 5191. Ostatní je dobře. Ještě prosím ověřit, zda opravdu pokuta, a ne úrok z prodlení za pozdní platbu, pak by byl správně účet 541, ale to není podstatné. Dle popisu to vypadá i tak spíše na smluvní pokutu, účet 541, než „Jiné pokuty...“ na účtu 542.
Nejprve je velký rozdíl mezi přijatými zálohami 324 – to je závazek, a poskytnutými zálohami 314 – to je pohledávka. Přijímané zálohy od nájemníků na energie a další služby k nájmu k vyúčtování na účet 324 určitě patří. V případě, že hradíte zálohy vy, vzniká vám pohledávka a poskytnuté zálohy se na účet 314 účtují, pokud hradíte něco dopředu, a ještě nedošlo k plnění nebo vyúčtování. Na 314 se účtují např. zálohy dodavatelům za energie (voda, plyn, elektřina), a to jak za nájemníky, tak za vlastní spotřebu – zde nevím jistě, zda jsem pochopila pointu dotazu.
To je správně, je to spolek, účet pro finanční dar jako transfer, tj. 572.
Nevím, o jaké knihy se jedná, ale účel nevolíme dle obsahu knihy, ale volíme dle účelu pořízení knihy, zde bych volila paragraf 2143 pro účely propagace obce (cestovní ruch), jinak spíše obecný jakoby prodej zboží, dáváme na paragraf 2141 Vnitřní obchod. U knih, které si vydává sama obec a pak je prodává se volí paragraf 3316 Vydavatelská činnost.
Tady je věcný od obce dar do jakékoliv tomboly dobře, a vlastně máte pravdu, jestli je to dar do tomboly, tak se třídí stejně, ač pořádáte ples vy jako obec, nebo myslivci, nebo škola. Mělo by se jednat o věcný dar a mělo by být schváleno radou, dle výše někdy i zastupitelstvem. V důsledku tím podporujete určitou činnost, i když končí tombola v rukou návštěvníků plesů, tak lze členit dary do tombol i paragrafem dle činnosti organizátorů plesu, ale toto třídění na paragraf 3399 můžete ponechat, většinou se tak postupuje. V případě plesu organizovaného obcí je určitě správně.
Ano, to je dobře.
Ano, pokud je to pro účel využití volného času dětí a mládeže, pak je to dobře. Položka 5493 se pro běžné peněžní dary FO v praxi nepoužívá, volí se spíše 5492, ať je dar účelový nebo neúčelový, viz obsahová náplň pol. 5493 (výdaje na transferové programy, na tuto položku tedy pokud byste vypisovali účelové dotační programy dle zákona č. 250/2000 Sb.). Tak raději ještě ověřte volbu.
Tady nemohu určit – nevím komu co platíte – jiné obci přispíváte na tuto činnost? Pak musí druhá obec přijmout s položkou 4121. Paragraf by mohl být, co jste uvedla, ale spíše bych musela vědět, komu, co a za co platíte.
Transfer nebo dar spolku je dobře položka 5222. Zdravotní klaun je o.p.s., správně je položka 5221. Paragraf – dávejte větší pozor na paragrafy sociální, obce je třídí často nesprávně, nejsou vždy vhodné pro neziskové organizace, přesto je ale např. pro Linku bezpečí doporučujeme (4379), jen prostě u sociálních paragrafů vždy hodně promyslet (lze volit ze sociálních spíše ty, které končí 9 – ostatní. K neziskovým organizacím je dobré volit paragraf 3900 – obecný ( i z důvodu rozpočtu, jedná se o více menších částek, nejsou pak příspěvky „rozházené po celém rozpočtu“), ale je možné i u příspěvku volit paragraf přesněji dle účelu.
O termínovém vkladu a úrocích a jejich převodu na ZBÚ by se správně mělo účtovat takto: 244/662 a převod 262/244 a 231 6310 2141 MD / 262 D. Pokud jste ve stejné výši na 662 u 231, jako je výše 662 u výpisu TV, tak je zbytečné o úrocích TV účtovat. Můžete také udělat součtový zápis k datu výpisu 244/662 a zase minus 662/244 – zde je to součtový zápis o převodu. Zde bych raději viděla ten výpis. V dokumentech ke stažení najdete z roku 2023 výklad k účtování o TV. TV se určitě vede na účtu 244 (do jednoho roku), dlouhodobý na účtu 068. Na účtu 231 lze výjimečně vést hodně krátkodobé TV typu jednodenní nebo týdenní, i k tomu máme dokument, ale to spíše kdybyste se s tím pak někdy setkala. Převod na účet TV se účtuje přes pol. 8118 (8128 pokud dlouhodobý).
Prosím o kontrolu, opravení a doplnění účtování.
Dne 1.8.2023 přišlo rozhodnutí z MŽP o poskytnutí dotace „Systém sběru odpadů“ celkové způsobilé výdaje 1.870.841,50 (79%maximální výše dotace 1.477.964,79) poslala jsem pro jistotu do mailu.
Investice UZ:15501 N 106 PJ 5
Neinvestice UZ: 15016 N106 PJ 5
Naše výdaje na akci celkem 1.816.200,- (79% dotace 1.434.798,-)
administrace projektu: 98.000,-
518/231 3726/5169 UZ: 15016 N106 PJ 5 77.420,-
518/231 3726/5169 bez značení? 20.580,-
kompostéry 300ks: 629.000,-
558/231 3726/5137 UZ: 15016 N106 PJ 5 497.068,-
558/231 3726/5137 bez značení? 132.132,-
štěpkovač +2x velkoobjemový kontejner: 1089.000,-
042/231 3726/6122 UZ:15501 N 106 PJ 5 860.310,-
042/231 3726/6122 bez značení? 228.690,-
k datu pořízení štěpkovače 8.11.2023
388/403 860.310,- (79% z celkových výdajů)
388/672 574.488,-
a dál už si nevím rady peníze doposud nepřišli zasílám Zjednodušenou žádost o platbu, která je ve vyšší částce než máme proinvestováno. Nevím, jakou částku dostaneme. Přebrala jsem v listopadu účetnictví, účetní na podrozvahu neúčtovala.}
Odpověď s rozpisem je v příloze.
Acha obec účtuje s.r.o.
Na hlinách 1786/16, 18200 Praha 8
IČ: 27493091, DIČ: CZ27493091
Číslo účtu (úhrada registrací a kurzů): 2600160912/2010
Číslo účtu (úhrada publikací): 2500160931/2010
Vzdělávací instituce akreditovaná u MV ČR podle zákona č. 312/2002 Sb., č. akreditace AK/I-5/2018
Společnost je vedená v OR Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 161619. Společnost je plátcem DPH od 1. 4. 2007
(preferujeme e-mailový kontakt)
Odborná pomoc
Ing. Ivana Schneiderová
Ing. Zdeněk Nejezchleb
Bc. Klára Vavrišinová
Kateřina Hudečková